Duuriasteikko voidaan

käsittää melodiaksi siinä

kuin mikä tahansa muukin

melodia. Duuriasteikon

synty on kuitenkin

keinotekoinen —

teoreettisesti on vain kerätty

länsimaisissa

duurisävelmissä esiintyvät

yleisimmät sävelet sekä

alettu soittamaan ja

laulamaan niitä

korkeusjärjestyksessä

melodiana.

 

Tällaisen itsenäisenä

melodiana käsitetyn

asteikon merkitys on

ennenkaikkea siinä, että sen

avulla voidaan tutustua

kussakin sävellajissa

esiintyviin yleisimpiin

säveliin. Kyseessä on siis

tietynlainen soittoharjoitus

eli etydi.

 

 

Tällainen itsenäisenä

melodiana käsitetty

duuriasteikko on siis vain

yksi melodia muiden

melodioiden joukossa eikä

sillä musiikinteoriassa ole

nähdäkseni erityistä

merkitystä. Kirjassa mainittu

duurin vertailuasteikko ei

sitävastoin ole itsenäinen

melodia, koska siinä ei ole

määritelty melodiasävelten

järjestystä eikä aika-arvoja.

Tällainen vertailuasteikko on

kuitenkin hyödyllinen

musiikinteoriassa, koska sen

avulla voidaan vertailla

käytännön sävelmiä

toisiinsa.

 

 

Koska tällainen itsenäisenä

melodiana käsitetty asteikko

on soitonopiskelussa

hyödyllinen, lienee

duuriasteikko, molliasteikon

ohella, yksi yleisimmistä

länsimaisista melodioista.

Syntytapahtuman

keinotekoisuudesta johtuen

tällainen asteikko ei liene

kuitenkaan yhtä luonteva

melodiana kuin moni muu

tunnettu melodia. Se näyttää

kuitenkin ainakin tässä

esitetyissä muodoissaan

olevan laulettavissa kerta

toisensa jälkeen

samanlaisena ja on siksi

tunnustettava melodiaksi.

 

 

                 OOO

 

Oheisessa muodossaan

ylöspäisen duuriasteikon,

sitä seuraavan alaspäisen

duuriasteikon ja sitä

seuraavan I asteen

duurikolmisointukulun

muodostaman melodian

täsmälliset säveltasot ja

luonteenomaiset

säestyssoinnut ovat

mielestäni seuraavat:

 

 

Sivuston alku

Kirjaesittely

 

Olipa kerran

Eroavaisuuksia

--Duuriasteikko--

Molliasteikko

Rakenna soitin

Oktaavialat

Melodinen kokonaisuus

 

Duurisävelmiä

Mollisävelmiä

Muunnossävellajeissa

 

 

1 2 3 4 5 6 7